“Viestintä hoitaa meillä nämä asiat, me keskitymme markkinointiin.“
“Sisäinen viestintä on vähän, blaah. Meidän tiimi keskittyy brändin rakentamiseen”
“Me hoidamme tätä tiedottamista ja mediasuhteita, emme ole niin tekemisissä myynnin kanssa.”
Jos joskus viestinnän ja markkinoinnin välille saattoi vetää selkeämmän rajavedon, tänä päivänä se on tarpeetonta. Digiympäristön valtava murros ja kehittyminen on johtanut siihen, että viestintä ja markkinointi eivät ole enää erillisiä toimintoja.
Sisällöt, some ja hakukoneet tuovat asiakkaan yrityksen luo. Asiakkaalle ei ole väliä, onko hän törmännyt yritykseen myyjän kontaktin, LinkedIn-päivityksen, asiantuntija-artikkelin vai mainoksen kautta. Hänelle kaikki tämä on yrityksen ääni, ja sen on oltava yhtenäinen.
Viestintä ja markkinointi ovat yrityksen strateginen valinta ja brändin rakentamisen ydin. Niiden tulisi olla osa yrityksen kaikkia toimintoja. Yrityksen maine, asiakaskokemus ja markkina-asema eivät synny irrallisista kampanjoista tai yksittäisistä viestinnällisistä toimenpiteistä, vaan kaupallisen kokonaisuuden – viestintä, markkinointi ja myynti – pitkäjänteisestä ja saumattomasta yhteistyöstä.
Kun asiakkaat odottavat yrityksiltä paitsi faktoja, myös tarinoita ja arvoja, viestinnän, markkinoinnin ja myynnin on pelattava yhteen. Ostoprosessi ei ala mainoksesta eikä pääty kauppaan – se on jatkuvaa vuorovaikutusta, jossa viestintä, markkinointi ja myynti luovat asiakaskokemuksen yhdessä.
Somealustat ja monikanavaisuus tuo yritykselle mahdollisuuksia, mutta edellyttää sen kokonaisvaltaiselta toiminnalta myös läpinäkyvyyttä. Jos teot ja sanat ovat ristiriidassa, siitä jää kiinni.
Yrityksen avainhenkilöiden henkilöbrändit sekä some-läsnäolo, vastuullisuusviestintä, kriisitilanteiden hoito ja sisäinen viestintä vaikuttavat kaikki suoraan siihen, kuinka kiinnostavalta, luotettavalta ja houkuttelevalta yritys vaikuttaa.
Yrityksen asiantuntijoiden viestintä ja brändäys eivät ole vain yksilön näkyvyyden lisäämistä, vaan ne tukevat suoraan yrityksen liiketoimintaa osana strategista viestintää ja markkinointia. Samalla tavalla rekrytointi ei ole vain hakuilmoituksia, vaan se rakentaa yrityksen työnantajamielikuvaa ja vaikuttaa siihen, millaisia osaajia yritys houkuttelee puoleensa.
Viestintä ja markkinointi eivät voi olla erillisiä saarekkeita vuonna 2025. Ne kuuluvat saman johdon alaisuuteen, samaan tiimiin, jossa brändin rakentaminen, asiakasymmärrys ja liiketoiminnan tavoitteet yhdistyvät. Näin moderni viestintä ja markkinointi kykenevät tekemään myös saumatonta yhteistyötä myynnin kanssa.
Mitä ajatuksia viestinnän ja markkinoinnin rajavedon poistaminen sinussa herättää? Jatketaan keskustelua!